fredag 6. januar 2012

Over Jul

Juleferien startet den 22. desember, og allerede tidlig på morgenen dagen etter satt vertsmor og jeg på et shinakansen med retning Tokyo. Vi ankom Tokyo Station klokka 8.15, og skulle klare å komme oss til Toudai (Universitetet i Tokyo) til klokka 9.15. Det viste seg å være litt vanskelig! Vi måtte først finne veien til subwayen inne på stasjonen, som er som en flyplass! Når vi kom oss til Ueno gikk vi ut i feil ende av stasjonen og måtte gå ganske langt, og så når vi endelig kom oss inn på området til universitetet surra vi rundt ganske lenge før vi kom til et sted med tusenvis av vidergåendestudenter. Det viste seg også at det ikke startet før 10, og dermed gikk alt bra. Jeg dro på et langt foredrag, og etterpå så vi litt rundt på det store campusområdet. Det var en bygning som vertsmor hadde veldig lyst til å se, så vi dro innom den. 

 Etter at vi hadde vært på Toudai måtte vi ta et par subwayturer for så å komme oss til Shibuya! Jeg elsker Shibuya! Det eneste som var litt kjipt var (er) alle menneskene der! Det er helt ekstremt mye folk som farter rundt der! Vi gikk over det store fotovergangsfeltet et ukjent antall ganger, og det var like ekkelt hver gang, fordi jeg hadde vanskeligheter med å se vertsmoren min.  (bilde) Uansett, vi spiste lunsj i Shibuya, tempura, og jeg spiste hval! Hval var kjempegodt, skal nok spise det igjen. Det jeg så klart likte best med Shibuya var Tower Records. De hadde masse SuG CD-er! Jeg kjøpte et par, men noe jeg glemte var F.Cuz CD-er! Fikk også vite at de var der bare noen dager før! 
Jeg så dette hengende over visual kei-hylla, sammen med mange andre artister. Bla. The Gazette og LM.C.

 Shibuya Crossing! 

Når klokka nærmet seg fem tok vi Subwayen til litt på utsiden av Tokyo, og møtte søsteren til vertsmoren min. Det var skikkelig kos å overnatte der. Hun lagde kjempegod mat, friterte potetstappekaker kan jeg kanskje kalle det (torokkerooru på japansk) og vi så på TV, det var lenge siden! Vi så på Music Station, med mange kjente japanske og koreanske artister, og til og med Lady Gaga var der.  Dagen etter, altså den 24. desember dro vertsmor, søsteren, mannen hennes og meg til Yokohama, der var vi innom Costco, altså en stooor butikk full av amerikanske varer, og noen japanske i super size. Vi gikk rundt der en god stund, siden de skulle ha med seg hva som var i hver eneste hylle, men jeg syns helt ærlig at det var litt kjedelig der, alt for mye folk, mer enn i Shibuya! 

 Japanere er glad i alkoholen sin, ja. 

Vi skulle ikke være lenge i øst, så allerede klokka 16 på julaften dro vi hjem, og fra Hamamatsu Station dro vi rett til moren til vertsfar og spiste "julemat," det var hva jeg kaller junkfood, men jeg koste meg masse uansett. Vi spiste jo også en sånn fancy, japansk julekake (bløtkake). Det ble ikke gitt julegaver, men det klarte jeg meg uten. 



 De mente at jeg fortjente et stort kakestykke, så de stappa alt som var på kaka på mitt stykke.  I romjulen er det 大掃除 (Oosouji) her i Japan, og da skal man altså vaske vekk katastrofen fra året før, og gå lykkelig inn i det nye året. Vi vasket altså mye! Var litt slitsomt for å være jule(vinter)ferie, men vi gikk vel forhåpentligvis inn i et lykkelig år, 2012! Nyttårskvelden var ikke veldig spennende. Fra klokka 18 til 22 så jeg på et "gameshow," var en gjeng med menn som ikke skulle le noe, fordi da ble de slått med en gummisak, og de slo for å skade altså! Syns japansk TV er litt for mye jeg altså. Mennene gikk kledd i flyvertinnedrakter og masse forskjellige oppgaver der ting som var morsomt skjedde. Det var til og med en dame som gikk under skjørtet på han ene og tok tak i tingen hans! Rundt 23 spiste "countdown" soba (nudler med daikon[husker ikke hva det er på norsk]) Det var kjempesterkt og jeg vil aldri spise det igjen! Haha. Det var vel hele nyttårsaften. 1. januar begynte dagen med at de vi dro til en shrine. Der la vi ¥100 i en kasse, ringte i en bjelle og ønsket oss noe godt for det nye året. Vertsfaren min kjøpte en amulett til meg, den skal gjøre så jeg blir flink på skolen, haha! Jeg får vel se om den funker, og håpe.  På kvelden spiste vi nyttårsmat hos moren til vertsfar. Nyttårsmat i Japan er mat som blir laget for at det skal holde i tre hele dager, som er hviledager.  





Skal til Tokyo til helga, og da skal jeg kjøpe F.Cuz CD-er! Gleder meg helt sykt! Og det blir vel et innlegg om turen til Tokyo. 
Fra og med neste innlegg kommer jeg til å bruke navn på familiemedlemmer, så de er: 
Vertsmor: 明子さん (Akiko-san)  
Vertsfar: 慶太さん (Keita-san) 
Vertsbror: 檀君 (Dan-kun)
-Martin

1 kommentar: