tirsdag 20. desember 2011

Et lite stykke Norge

"Jeg håper dere er innom og leser de nye innleggene mine hver dag! Jeg gjør mitt beste for å poste et hver eneste dag, fordi det fortjener dere. Dere leser vel så mye om hverdagen min at dere nesten tror dere er i Japan selv." 


Skulle ønske sitatet ovenfor var realiteten til denne bloggen, men dessverre er det ikke det. For en liten stund siden fikk jeg en advarsel fra kontakten min. Hun sa at dersom jeg ikke gir PC'en min til vertsfamilien og skjerper meg på to uker så risikerer jeg å bli sendt hjem til kalde, kjedelige Norge. Det gikk heldigvis veldig greit å slutte å bruke PC'en så mye, men det har jo endt med at det er mye vanskeligere for meg å blogge. Framover skal jeg prøve på et innlegg i uka, men jeg lover ingenting. 


Desember har vært en ganske så morsom måned. Jeg har begynt å svare på spørsmål, klippet håret, vært på IKEA i Yokohama, og kommet i kontakt med Norge (på en måte). Her om dagen var vertsmor og jeg på en butikk som heter Kaldi. Det er en butikk som selger masse forskjellige utenlandske varer. Først så jeg norsk røkalaks, jaja. Det er jo Norge faktisk kjent for. Men såå ...


Dots! Jeg fant dots i en japansk butikk! Det står på den japanske etiketten at de er fra Sverige, men merkelig nok står alt på norsk på pakningen. Hmm? 


På søndag den 18. desember spiste vi lunsj (og to desserter) hos noen venner av vertsforeldre. De må ha vært de hyggeligste japanerene jeg har møtt. Og det er en vanskelig liste å toppe! Ikke lenge etter at vi kom så spurte de om jeg likte cola, og joa, jeg gjør det. Så de tok meg med på en kombini og kjøpte det, selv om jeg sa at det gikk helt greit. De serverte kaffe etter maten, og det er noe jeg har savnet. Det er nok iallfall halvparten av grunnen til at jeg likte dem så godt. Kaffen ble altså servert med den første desserten, som var en av de eneste ostekakene jeg noen gang har likt. Etter at vi hadde spist ble jeg invitert til å spille forskjellige spill, som var overraskende gøy. Spilte først det spillet dere ser på bildet under, og etterpå et sånt spill der du lever et helt liv.

Far-Shou og Datter-Ikuko 



I mens vi spiste den andre desserten spilte Ikuko og jeg en japansk versjon av "fire på rad." Det var mye mer komplisert, siden det var "3D." 


Opplevde forresten mitt første jordskjelv i forrige uke. Jeg trodde først at jeg var litt svimmel, men så plutselig ble det litt mer og de TV'skjermene som henger i taket begynte å gynge litt vel mye. Det var en jente som ble veldig redd. Siden klasserommet mitt er i sjette etasje var det nok verre der. Det var iallfall ganske ekkelt. 


Til fredag skal jeg på Open Campus på Universitetet i Tokyo, og senere samme dag skal jeg til Shibuya!!! Shibuya er altså der det kjente fotovergangsfeltet er, det største og travleste i verden. I shibuya er også en av verdens travleste Starbucks'er og den største CD-butikken i Japan med åtte etasjer, og det er ofte at band og musikere er "ansatte" der. (Tower Records er vist i Shinjuku, lol)


Håper ikke det er så lenge til neste gang. 


-Martin

3 kommentarer:

  1. Wow, det blir sikkert heftig.

    Kult med et nytt innlegg, forresten?

    Reiser ikke du med Explorius?

    I så fall er vel WYS organisasjonen din i Japan - samme som jeg har. Det virker som de tar reglene enda mer seriøst enn jeg trodde når det kommer til PC-bruk.

    Uansett, kult med ukentlig innlegg :)

    - Momotaro

    SvarSlett
  2. Hææææ, dots i Japan? De må jo være norske siden det står "Sætre" på pakken, og de ikke har Æ i Sverige. Vi fant bare King Oscars sardiner i Japan :P

    Så misunnelig på deg som er der så lenge ift hva jeg fikk. Tenker hver dag på å reise tilbake, så håper jeg får sjansen om ikke så alt for lenge. Gøy at du fikk øynene opp for Murakami på grunn av meg og takk for at du anbefaler mer av han. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg kun har lest den ene boka, så må skaffe meg den serien du snakker om. Gleder meg allerede! :D

    SvarSlett
  3. DOTS<3 Men har et viktig spørsmål til deg~~

    Jeg vurderer å reise på utveksling til japan 2013/14, men det er bare en irriterende ting som stopper meg. Tar du året godkjent? Og hvordan fikk du det til? Uansett hvor man reiser er jo pensumet annerledes, så man lærer nok ikke det samme som i Norge selv om du er i et engelskspråklig land... Men man går jo glipp av mye man lærer her hjemme? Blir det ikke vanskelig å begynne i vgs3? Jeg vil ta året godkjent, men er redd for at det jeg går glipp av kan få store konsekvenser. Har du mye prøver/lekser? Hva gjør du i timene? Hvilke fag har du i Japan? Studerer du noe av det norske pensumet på egenhånd? Må du ta noen ekstra eksamener eller fag som privatist? Sorry for alle spørsmålene :3 Men dette er drømmen til en av mine beste venninner og meg, og vi har virkelig prøvd å finne ut av dette selv. Skal snart søke vgs, men har allerede snakket med rådgiver på ungdomsskolen, og dette bekymrer ham også(selv om han ikke vet så mye om temaet, siden han bare er rådgiver på ungdomsskolen)Har lest mange utvekslingsblogger, og føler dessverre at vi ikke får et skikkelig svar. Har spurt flere nå, og håper at du og de andre kan hjelpe meg :)

    SvarSlett