torsdag 3. november 2011

Martins matblogg!

På søndag var det bursdagen til vertsfaren min, så det var en morsom dag, som vi dro rundt og gjorde ting som var litt mer "spseielt" sa de. Vi dro hjemmefra klokka 9, og kjørte først til et nyåpnet bakeri hvor vi kjøpte hvert vårt kakestykke. Etter det kjørte vi lenge lenge, helt til vi kom til butikken de hadde bestilt en sofa fra. Sofaen var kjempestor, så vi brukte litt tid på å få den inn i varebilen, som vi kjørte rundt i. Når vi var ferdig med sofaen dro vi til en ålrestaurant. Ål er virkelig det beste jeg har smakt her i Japan. 




Vertsfaren min elsker butikker med brukte ting, og vertsmoren min elsker billige ting, så vi var innom veldig mange bruktbutikker også på søndag. Det var faktisk veldig interessant å se i noen av dem. Fant masse gamle spill, og masse annet skrot. Blant annet en gammel skrivemaskin, som jeg ble veldig fasinert av. På kvelden, før vi dro hjem, spiste vi shabushabu. Når man spiser shabushabu så får man en stor bolle med to forskjellige sauser. I sausen skal man koke kjøtt og grønnsaker. Det er altså en stor ovn på alle bordene. Man får mengder med masse forskjellig kjøtt, og man kan hele tiden bestille nye ting å koke. Jeg spiste alt for mye! Har aldri spist så mye kjøtt i hele mitt liv. Jeg var så mett at jeg måtte droppet frokost og lunsj dagen etter.


Som jeg sa i forrige innlegg lagde jeg fyrstekake til dem, og de syns det var veldig godt :-) Jeg tror jeg skal lage en å ta med på skolen også, men da må min kjære mor sende meg en pakke makronfyll. Hun må også sende en pakke med lakris, siden læreren min har sagt til klassen at det er så godt. Han kødda altså, lakris smaker vist veldig ekkelt for dem. 


I går hadde vi besøk av noen venner av vertsfamilien. Det var et par med to barn, en jente på rundt fire (tipper jeg) og en sønn på fire måneder. Det var også en dame med en sønn på to måneder. Hun var bare 25 år gammel, som jeg tror er veldig en veldig ung alder å ha barni her i Japan. I Japan får de som regel ikke barn før de har fått økonomien til det, altså når de er rundt 30 år gamle. Det var veldig koselige folk, og jeg fikk snakket en god del med dem. Vi spiste nabe, masse forskjellig mat, som jeg ikke helt hadde sansen for! Jeg smakte på blekksprut; det var som å spise gummi! 




I dag spiste vi middag sammen med familien til vertsfaren min. Vi spiste sukiyaki, som også er en type nabe, men det er den beste i følge vertsmor. Det var veldig godt. Samme som på bildet fra i går, men denne gangen var det mye bedre mat i bollene. Man fikk en bolle med rått egg og dyppet det. Var litt usikker på rått egg, men det var faktisk godt! 



Her er et bilde fra kvelden når de hadde venner på besøk, klarer dere å gjette hvem som er vertsfamilien min? 


-Martin

6 kommentarer:

  1. hu med mønstrete genser er nok vertsmora di, og ungen som sitter er vertsbroren din ? :)

    SvarSlett
  2. Ser sååå nam nam ut! ;D Og de søte små ungene....så kawaii! :3

    SvarSlett
  3. Hei Martin :-) jeg tror at vertsmoren din (Akiko) er hun som står i midten med rosa skjorte og lille Dan i armene, og vertsfar (Keita) er han som står ved siden av deg. Har jeg rett, eller ?! Klem fra mamma`n din :-) P.S. skal vi skype snart? Er lenge siden vi har sett og pratet med deg, har foressten lastet inn Viber på tlf. min etter anbefaling fra pappa`n din ;-)

    SvarSlett
  4. Nå skjønner jeg hva du mener at de. Ikke så typisk japansk! Da jeg skjønner dan er i armene til akiko i midten der. Men du må svare meg på sb om addressen din u know.!

    SvarSlett
  5. Jg tror det samme som mamma'en din :) jg tror vertsmoren din er hun i rosa med vertsbroren din i armene sine og vertsfaren er han som står ved siden av deg :)Men ble litt usikker på om Dan er på bilde, siden du skriver at hun ene venninnen av familien hadde med seg to barn, haha. lurte litt nå altså, svar oss på det så raskt så mulig da! :)

    I hvertfall, det så skikkelig koselig ut og vertsfamilien din ser skikkelig koselig ut(om jeg har gjettet riktigselvfølgelig. Og vertsfaren din ser ikke så mye lavere ut enn deg da :)Digger bildene dine og innholdene i innleggene dine btw! :)

    SvarSlett
  6. nå er det lenge siden du har blogget!!!!

    SvarSlett