mandag 24. oktober 2011

お金 Penger!

Dette innlegget skulle egentlig blitt postet onsdag i forrige uke, men jeg mistet nettet før jeg var ferdig å skrive og har ikke fått det tilbake før nå!

Som dere sikkert vet, har Japan mye høyere valuta enn oss, altså 100 japanske yen tilsvarer i dag 7,2 kroner. Det var litt uvandt i starten, men jeg har vendt meg fult til deg nå, men jeg må si jeg irriterer meg over prisene på ting. Det er hakket billigere enn i Norge på noen ting, men det meste har de samme prisene. Det som altså irriterer meg er at selv om de har så høy valuta, har de sånne priser som ¥198, ¥99 osv. Siden jeg ikke får brukt kortet mitt andre steder enn i minibanker tilsvarer dette veldig mye mynter. Jeg har altså ekstremt mye ubrukelige mynter! Det blir for mye til å ha det i lommeboka, og ¥1 og ¥5 mynter funker ikke i vending maskiner, så jeg har begynt å samle dem opp. Tenker jeg skal hive alle hvis vi drar til et tempel. I templene skal man kaste mynter i en spesiell kasse og be, så da kan jeg vel like godt kaste 100+ mynter der. 

I Japan har de myntene ¥1, ¥5, ¥10, ¥50, ¥100 og ¥500. De har sedlene ¥1000, ¥2000(vist nok veldig sjeldne sedler, har aldri sett noen selv), ¥5000 og ¥10 000. Før i tiden hadde de også myntenhetene sen (100 sen = 1 yen) og rin (1000 rin = 1 yen), men de ble fjernet i 1953. 



Det er bare å komme med flere spørsmål hvis det er noe mer dere lurer på, jeg skal svare på spørsmålene i en film, men jeg har ikke noe å filme det med ennå. Jeg får fortsatt ikke tatt ut noe penger. Jeg snakket med banken, og de sa kortet mest trolig er avmagnetisert, så mamma skal sende det nye kortet til meg. 

For et par uker siden var jeg på en CD-butikk for å hente en SuG-DVD de hadde bestilt for meg. Den kostet ca. 5000 yen, og når jeg skulle betale viste det seg at maskinen deres ikke tok kortet mitt. Kassereren prøvde kortet i flere av kassene, men det funket ikke, og jeg kunne ikke akkurat si nei til noe de hadde bestilt for meg. Til slutt fant jeg ut at jeg hadde nok penger i kontanter(LOL), men fortsatt veldig kjedelig at kortet ikke funker i butikkene. Jeg vet ikke grunnen til at det ikke funket. Han brukte ikke chippen, så det har mest trolig vært noe galt med magnetstripa en god stund. Forresten så er Japan vist nok fortsatt et land der kontanter dominerer.  

-Martin

4 kommentarer:

  1. Ah, ja - de uendelige mengdene med småmynter <3 XD

    SvarSlett
  2. FLAKS med SuG-DVDen! Cash is king Martin :3

    SvarSlett
  3. Flaks du hadde med myntene da! Ser for meg at du sto der og telte opp myntene o_o

    Fant ut her om dagen at 10 000 won er 49kr. Da lurer jeg litt på hva en cola koster i Korea. 400 won? Haha.

    SKAFF MEG EN SUJU-CD SÅ GIR JEG TILBAKE PENGEEER.
    *desperat* Fant alle CDene på eBay for grei pris, men har ikke sånn kort som kan brukes på internett, og mamma nekter. D:

    SvarSlett
  4. Haha, du får gi de myntene til verdsbroren din da :) Han kan bruke dem i fremtiden :D Btw, jeg vil se alle sedlene og myntene på et bilde om det er mulig :D

    SvarSlett