tirsdag 11. oktober 2011

Mid-terms

Denne uka er det "mid-terms" på skolen min, som betyr masse tester jeg ikke skjønner noe av. I dag hadde vi engelsk og kjemi. Engelsken gikk greit nok, hvis man ser bort i fra de oppgavene der man måtte oversette fra engelsk til japansk, altså nesten halve prøven...Når resten av klassen hadde kjemi, fikk jeg lov til å studere japansk på biblioteket. Ikke at jeg faktisk fikk studert noe, siden biblioteket  var stengt. Jeg gikk altså rundt som en stut i en time, så alt i alt har dette vært en veldig bra dag. Skolen var ferdig rundt 1100, og jeg har slappet av resten av dagen. Klokka 1600 kom moren til vertsfaren min. Hun er her hver tirsdag kveld for å passe vertsbroren min, siden vertsmoren min jobber én gang i uka; fra 1700 på tirsdager til 1200 på onsdager. Moren til vertsfaren min er veldig koselig; har alltid med seg bakevarer og lager god middag.

I morgen skal klassen ha japansk og biologiprøver, som tilsvarer at jeg får studere japansk på biblioteket ganske lenge i morgen. På torsdag skal jeg være med engelsklæreren min til en ungdomsskole. Jeg skal være assistenten hans og hjelpe til i en klasse tror jeg. Får vite mer om det i morgen.

På fredag skal vi på klassetur til 愛知県 (Aichi-ken), som er "fylket" over 静岡県 (Shizuoka-ken), altså "fylket" jeg er i. Jeg tror det er en liten fornøyelsespark vi skal til, og byen er vist kjent for god fisk. Vertsmor maser om at jeg må ta med fisk derfra, som en お土産(o-miyage) til henne, så får se om jeg finner noe. 



Her er et bilde jeg tok på vei til skolen for en stund siden. Jeg tar veldig lite bilder, men lover å bli flinkere!   本当にごめんなさい(hontou ni gomennsai), eller på godt norsk: Unnskyld! 


-Martin

4 kommentarer:

  1. Altså, du trenger nok ikke å oversette! Vi forstår jo! heeeeh

    SvarSlett
  2. Hvordan går det egentlig med språket? kan du kommunisere med noen i det hele tatt og ha samtaler og sånn?

    SvarSlett
  3. Jeg syntes du skal ha spørsmålsrunde! Kanskje du kan ta den på videoblogg og? Hehehe, skal ikke demande for mye altså

    SvarSlett
  4. Høres kult ut :)

    - Momotaro

    SvarSlett