lørdag 15. oktober 2011

En vanlig dag

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om hverdagen min, eller rettere sagt, det var en som spurte om jeg kunne gjøre det, så her kommer det.

Hver dag begynner med at jeg skal stå opp klokka seks, men det ender alltid opp med at jeg forsover meg til syv, ikke noe overraskelese det eller? Jeg stresser  med å få på meg skoleuniformen. Det tar virkelig mye lenger tid å få på den i forhold til vanlige klær! Da er det slips og skjorte, og skjorta ned i buksa osv. Når den ordentlig på er det bare å forte seg til toalettet.

Når jeg snakker om toaletter må jeg fortelle om japanske doer. Noen steder har de klassiske japanske doer, altså sitte på huk og skræve over et lite "badekar" i gulvet. Det er heldigvis sjeldent man kommer over disse, og når man gjør det er det som regel vestlig typer der og. Andre doer i Japan er skikkelig HighTec, med masse knapper og funksjoner. Det er knapper for å spyle bak og for jenter er det knapper for å få en stråle foran. Noen doer sender ut parfyme og andre lager lyder sånn at folk ikke skal høre deg. Neste alle doer hjemme hos folk har en innebygd vask på doen. Sånn at vannet du bruker til å vaske hendene kommer ned i do etterpå. Det er alltid et eget rom for doen og et annet rom for dusjen og badekaret. Det er veldig sjeldent dusj og do i samme rommet. Selv i små leiligheter har de vanligvis to rom.


Etter å ha vært på do og vasket ansiktet spiser jeg frokost. Frokosten består som regel av ris og rester fra gårsdagens middag. Det er noen ganger litt ekkelt å spise kald suppe ol., men det går som regel greit. Etter frokost er det bare å kjappe seg til skolen! Jeg bruker sykkel for å komme meg dit. På veien til skolen er det en ubehagelig lang bakke. Har bare klart å sykle opp hele bakken to ganger, og det var når jeg hadde forsovet meg ordentlig! Skolen begynner klokka 0820, men jeg får følelsen av at jeg er for sen hvis jeg ikke er det der til 0815. De første 40 minuttene er "Home Room". Da synger vi salmer og leser fra bibelen, og får info om dagen. Klokka ni begynner den første ordentlige timen.

Her er timeplanen min. 

Skolen er ferdig klokka 1630 alle dager utenom mandager og lørdager. På mandager slutter vi 1530, og det er lørdagskole annenhver uke og da slutter vi 1230. Etter skolen er det klubbaktiviteter for de fleste, men ikke for meg. Jeg skal bli med i friidrettsklubben, men har ikke fått snakket ordentlig med dem ennå. 

På vei hjem fra skolen stopper jeg som regel ved en "vending machine", og kjøper en varm kaffe. Automatene i Japan tilbyr virkelig all drikke som er mulig. Det er så klart automater med kald drikke, og de har som regel noen varme ting, som kaffe og kakao. Det er automater som selger iskrem, og det er til og med automater som selger alkohol og røyk. 


Når jeg kommer hjem går jeg som regel og legger meg i senga i en times tid, eller så leker jeg med vertsbroren min, men da er som regel ganske dø.  Blir ekstremt sliten av dagene her! Vertsfaren min kommer hjem mellom 18 og 20, så vi spiser som regel middag rundt 19-20 tiden. Etter middag gjør jeg det skolearbeidet jeg har, og deretter går jeg i dusjen. Jeg avslutter vanligvis dagen med på sitte på PC-en til jeg skal legge meg, men det er altså ikke så lenge. 

Husk å stille så mange spørsmål dere klarer nå! Spørsmålsrunde til uka! Hvis du ikke klarer å kommentere (er noe galt med bloggen), så kan du sende mail til martin.sl94@gmail.com

-Martin

17 kommentarer:

  1. hvordan ser sykkelen din ut ?

    SvarSlett
  2. Dette var et ordentlig interessant innlegg, Martin!! Nå begynner du å bli flink til å blogge oftere! DEr kan du se, det er masse du har å blogge om nå! Alt er jo interessant for oss, siden det er jo så annerledes.

    Tre spm:
    - Blir du noen gang lei av den "asiatiske humoren" som jeg så fint kaller det?
    - Hva er det mest sånn high-tech greiene du har sett?
    - Beste og ekleste mat
    - Er du tryggere med japansken nå? Forstår du mer når de snakker rundt deg liksom?
    - Bruker du mye penger?

    Oida, ble fler en tre, men det får bare være.

    SvarSlett
  3. hva syns du om Home Room ? synge salmer ogsånn

    SvarSlett
  4. forresten er japanere vennlige ?

    SvarSlett
  5. Hvordan er P.E'n i Japan? :3

    SvarSlett
  6. hva er det du elsker mest ved Japan ?

    SvarSlett
  7. Helene (Halle)15/10/11 16:59

    Ser ut som du trives, Martin og det er bra å lese!!

    1. Hvordan er lærerne?
    2. Hvordan er prisene der i forhold til Norge?
    3. Får du mye oppmerksomhet når du går i gatene?
    4. NÅr begynner ungdommen der å drikke alkohol og slikt i forhold til i Norge?
    5. Har du hatt mye hjemlengsel?

    Det var vel det!

    SvarSlett
  8. Spennende:D (Jeg elsker vending machinessss)

    -Føler du at det er noen store, "grunnleggende" forskjeller mellom japansk ungdom og norsk ungdom, da?
    -Føler du at du mestrer "sånn greit" med japansk, til å forstå og bli forstått, føre samtaler og få gjort lekser osv.?
    -Og så, bare fordi jeg må: Hva er det særeste du har opplevd hittil? Noe spennende? XD

    Men virker bra i alle fall? - virker som om du trives :)

    SvarSlett
  9. Kan du ta det på videoblogg?

    SvarSlett
  10. Det virker som om du trives masse i Japan, og det er godt å høre :)Og det toalettene var virkelig interessante.

    Jeg lurer på/vil spørre deg om;
    - Hvordan ser mobilen din ut, ikke hus tlf.
    - Vil ikke ta bilder da, så vi andre som ikke er i Japan får sett hvordan de ser ut(sært spørsmål, i know)
    - Hvordan går det med japansken din?
    - Hvordan er vertsfamilien din?
    - Hvordan syntes du maten er i Japan i forhold til Norge(med tanken på smak)?
    - Er det virkelig så grusomt å bruke uniform og ville du ha hatt det i Norge om du kunne bestemme? (Utdyp det?)

    Det ble en del spørsmål her, ja. Siste tingen før jeg runder av: Husk å ta masse bilder av alt og blogg mer. Det er så interessant å se hvordan du opplever den japanske kulturen!

    SvarSlett
  11. Lengter du hjem noen ganger, eller er hver dag interessant at du glemmer det? :-)

    SvarSlett
  12. Ok dett er skikkelig random jeg vet, men er det noen med blåt/grønt/gult/lilla/rosa/rødt osv... hår på skolen din?

    SvarSlett
  13. Beste sporsmalet ever!!
    Savner du tysk timen, og har du sendt mail?

    SvarSlett
  14. Hvorfor friidrett?
    Forresten, bruker du noen av de HighTec do fasilitetene?
    Hvordan er kostholdet ditt nå i forhold til hvordan det var hjemme i Norge?
    Det var vel det.

    SvarSlett
  15. Ja.....Btw! ikke klag over unifromen din! Den er sååå awesome...uansett om den er vrien å få seg!

    - Hvordan ser jenteuniformen ut?
    - Har du smakt på noen japanske kaker/desserter?
    - Hvordan er været der? OG vet du om det kommer til å snø der borte?
    - Har du tatt purikura?

    SvarSlett
  16. aww, kult! jeg skal til Kina neste år, og det eneste jeg vet er at jeg får uniformer som ligner på joggedresser og jeg slutter kvart over åtte hver dag. sliiit :( men du er heldig! lol!

    SvarSlett
  17. Aww.. endelig sånne innlegg jeg liker c: Med sånne.. sære greier =w= som er nyttig å vite samtidig ikke..~ Altså.. de doene.. var litt geniale <w<~ men ja.. hva er det du liker mest med å være i Japan? Er det slik du forventet deg at de skulle bli? Det kuleste du har opplevd til nå? ~- Ray Pai

    SvarSlett