mandag 10. oktober 2011

Busser i Japan

Livet her i Japan begynner å bli mer og mer vanlig. Ting jeg egentlig ville tenkt er rart legger jeg ikke i like stor grad merke til lenger, og dette er nå mitt daglige liv. Med det sagt, det skjer fortsatt mye og det er veldig spennende.

På onsdag ble jeg med en jente fra skolen til byen. Hun var på utveksling til USA i fjor, så hun har hatt veldig lyst til å bli kjent med meg. Vi tok bussen inn til byen, som overraskende nok tok 40 minutter, Hamamatsu er er en ganske så stor by. Det ble uheldigvis en veldig kort tur, vi dro fra skolen klokka 1700 og jeg måtte være hjemme igjen til 2000. Vi stressa altså gjennom byen, og så var det tilbake på bussen til klokka 1920, og denne gangen alene. Å ta bussen i Japan er ganske enkelt. Når du går på bussen tar du en billett med et nummer på. Foran i bussen er en elektronisk tabell som oppdaterer seg hele tiden. Når du kommer til stoppet ditt sjekker du hvilken pris som står ved nummeret ditt og du betaler. Det er én ting som er veldig irriterende, og det er at man må betale eksakt pris, siden det er en maskin som ikke veksler. Hvis du ikke kan betale eksakt betaler du altså for mye. Uansett hvor enkelt det var, så var dert fortsatt litt skummelt å ta bussen alene, men jeg kom meg hjem uten noe problem, så det var nok ikke noe å være nervøs for. 

Over på noe annet, for et par uker siden hadde vi sportsdag på skolen. Alle skoler i Japan har sportsdag en gang i året. Denne dagen satt vi for det meste å så på at folk løp 60 meter, 100 meter osv. Jeg løp 200 meter, og siden det var skikkelig dårlig underlag (dårlig kondis) å løpe på ble jeg skikkelig sliten. Vi skulle egentlig også marsjere denne dagen, men det ble det vist ikke noe av, uansett om vi hadde øvd i flere uker. I dag er forresten en fridag, og det har faktisk også noe med sport å gjøre, 体育の日 (taiiku no hi) eller "Helse og sportsdag." Deilig at jeg også har litt fri, selv om det ikke er en hel uke sånn som dere i Norge. 

Her hadde vi sportsdagen. 



TIlbake til det jeg startet innlegget med; Det hadde vært kjempebra om dere kan gi meg idéer til hva jeg skal blogge om! Hadde hjulpet meg veldig, og i gjengjeld får dere oftere innlegg fra meg :-)

-Martin

6 kommentarer:

  1. FOLK! eller japansk som språk eller noe :D hva som skjer på skolen osv osv c:

    SvarSlett
  2. Hei Martin :-) det er gøy å høre om dagliglivet ditt, hva som skjer og det du opplever :-) klem fra mamma :-)

    SvarSlett
  3. Maaaasse du kan blogge om, da!!!
    Hverdagen din er jo veldig annerledes i forhold til hva den er her, slik at om du bare beskriver hva du har gjort en dag er det spennende. Hva du har gjort på skolen osv osv. Du kan jo også blogge litt mer om familien din. Fortelle litt mer utdypende om dem. Du kan blogge litt om hvordan byen er, hva du har kjøpt, hva du gjorde når du var i byen med henne. Det er MYE. Kan skrive mer på SB.

    SvarSlett
  4. Også må du blogge mer da!:-) Du har jo tid til å se på Seinfeld såeee

    SvarSlett
  5. Martiin, håper du har det supert!
    Som Oline sier er jo hverdagen din veldig annerledes enn vår, så det er absolutt ikke kjedelig å lese om hva du gjør de enkelte dagene :) I tillegg kan du jo som sagt også kanskje fortelle litt mer om familien, og kanskje de største overgangene fra å bo i Norge kontra Japan?
    Kos deg videre!!
    - Thea

    SvarSlett