onsdag 21. september 2011

Tyfon

Nå sitter jeg her ved kjøkkenbordet til vertsfamilien min. Vi har fri fra skolen i dag på grunn av en tyfon. Resten av familien er på jobb, og jeg skal lage meg frokost selv. Jeg vet ikke helt hvordan dette skal gå, det er ikke noe brød eller liknende her, så det må bli noe varmt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal skru på ovnen. Jeg tenker å lage meg egg eller rett og slett bare spise gårsdagens ris, men jeg vil helst ha det varmt.  Jeg får ta meg en tur ut i tyfonen for å komme meg på butikken. De har alltid masse gode bakevarer på morgenen! Eller, må alltid være forsiktig med hva jeg kjøper, er veldig mye rart her. (Skrevet på morgenen)

Når det gjelder maten her. Det er mye som er kjempegodt! Japansk Curry er det beste jeg vet, og jeg er skikkelig glad i onigiriene jeg får med på skolen hver dag. Det er også mye mat her som jeg virkelig ikke orker å spise. Akkurat som før, hater jeg søt mat, men jeg har funnet ut at det er en type mat jeg hater mer! Geléaktig mat, som tofu, konyaku (en geléaktig ting som er lagd av en spesiell type potet) og det verste av alt er nok tang. Smaken og følelsen av å ha tang på tunga er helt grusom, jeg brakk meg så jeg nesten spydde.

Her er et bilde av Okonomiyaki, som vi spiste i Harajuku. Det smaker greit nok, men er ikke det beste jeg vet altså. På bildet ser det ganske  grusomt ut, men det var ikke helt ferdig når jeg tok det.

I dag var det en stor tyfon som herjet Hamamatsu. Den var skikkelig mye regn og kjempekraftig vind. Jeg fikk fri fra skolen og måtte derfor ordne med lunsj selv i dag. Ovnen vi har her er(var, skjønner nå) for hightech for meg og jeg klarte altså ikke å bruke den. Det endte med at jeg måtte ut i uværet for å kjøpe meg lunsj. Supermarkedet er heldigvis bare fem minutter fra huset, men jeg ble uansett skikkelig våt. Jeg tok med meg paraplyen min, men den vrengte seg og ble ødelagt med en gang, så jeg måtte bare løpe så fort jeg kunne! Når jeg kom fram hadde de satt fram masse håndklær som folk kunne tørke seg meg. Det var altså en skittentøyskurv der og, så man brukte ikke det samme håndkle som en annen hadde brukt. Det er sånne små ting som gjør at jeg virkelig liker Japan.

Dette var faktisk den første dagen det ikke har vært uutholdelig varmt.

-Martin

5 kommentarer:

  1. Hei på deg.Er imponert på hvordan du takler ting,du får prøvd deg,det er sikkert.Er morro å lese hva du opplever,skjønner du er glad i Japan:)Stå på,kommer"innom" senere,klems.T

    SvarSlett
  2. Lol, brekker du deg av og til foran vfamilien?

    SvarSlett
  3. hahahhaha, akkurat det jeg tenkte og!!

    SvarSlett
  4. Jeg er veldig diksré med brekkinga mi, lol, men det har skjedd, ja.

    SvarSlett
  5. Å herre gud hvor godt du har det! Det er supergodt med Japansk curry, jeg pleier å lage det hjemme, men jeg bruker å faile alltid, for at den brune sausen tørker/fordamper så fort. Også onigiri! Åh, jeg savner opplevelsene mine i Kyoto! Og forresten, tofu og sjøgress er også supergodt, men det kan hende siden jeg er asiater. For en slik hendelse har hendt før. Jeg tok med et par sjøgress ''biter'' med på skolen og mine venner ville ha, de brakk seg i noe helvete :)

    Uansett, jeg har bokmerket bloggen hær, selv om jeg ikke har peiling på hvordan jeg kom hit.

    Anonym ~

    SvarSlett