fredag 9. september 2011

Litt om skolen

Nå har jeg hatt tre skoledager, og forventet egentlig å ha en i morgen også, men denne lørdagen er fri! Det er så deilig at jeg har fri i morgen, fordi jeg er så sliten etter disse tre lange skoledagene! Våkner klokka seks hver morgen, spiser frokost og dusjer. Jeg er så glad for at familien lar meg dusje på morgenen. Skolen starter klokka 8.20, og de første 40 minuttene er Home-Room. Det begynner alltid med at vi synger en salme, og så er det en elev på TV-skjermene i klasserommet som leser noe fra bibelen. Ja, alle klasserommene på skolen har to TV-skjermer hengende i taket. Skikkelig merkelig! Når jeg holdt den lille introduksjonen min, holdt jeg den foran et kamera, og den ble det vist live på TV-skjermene. Uansett, i starten og slutten av hver time må vi reise oss, er vanskelig å vende seg til. Det er bare enkelttimer, så timen er alltid over før lærerne har fått sagt alt de skal. Jeg har masse fag som jeg egentlig ikke trenger, men jeg må ha dem her i Japan... Sånne fag som kjemi, biologi etc. Skjønner ingenting av disse timene. Jeg vet ikke om jeg hadde skjønt det om det var på norsk engang.

Skoleuniform!

Det er veldig mange forskjellige fag her. Det er så klart matte, kroppsøving, japansk, engelsk (som er litt teit), historie osv. Generelle fag. Men de har også musikk, "the bible" (som de så fint kaller det), "Preservation of Health" (Vet ikke hva det er, har ikke hatt det ennå) og "information." I "information" tror jeg de holder på med alt som er PC-relatert. Sist time hadde vi en test i hvor fort vi skiver på tastaturet. Når det gjelder engelsken her, syns jeg den er skikkelig teit. Jeg skjønner endelig hvorfor japanere er så dårlig i engelsk! Men det skal jeg si mer om i neste innlegg, skal lage en liten "film" om det. 

Det er mange i klassen som ikke ser ut som eller oppfører seg som at de er flinke på skolen, men joda, alle her gjør sitt beste, og får så og si bra karakterer tror jeg. Det er jo en rik privatskole, som det koster masse penger å gå på, så studentene burde være flinke da. Vertsmor sa at denne skolen er den rikeste organisasjonen i Hamamatsu. 

Noe av det som er mest slitsomt med skolen, er nok at det er veldig vanskelig å kommunisere med de andre studentene. De kan så og si ikke engelsk i det hele tatt, og min japansk er ikke akkurat noe å skryte av enda. Det går jo, og jeg har en gjeng jeg spiser lunsj med hver dag, men det blir ikke så mye snakking. Det er noen enkle ord og mye håndbevegelser. Men på slutten av dagen i dag var det en jente fra tredje klasse som begynte å snakke med meg, og hun var veldig flink i engelsk. Hun var vist på utveksling i USA i fjor. Vi snakket i 20 minutter tror jeg, og hun har Facebook, så skal snakke mer med henne der. Vi ble enig om at hun skulle hjelpe meg med japansk, og at jeg skal snakke engelsk med henne, så hun ikke glemmer det. Var veldig gøy å få snakket ordentlig med en student :-) 

Jeg har fortsatt, og dessverre, ikke noe særlig bilder. Legger med et fra Shinjuke Station, verdens travleste togstasjon! 


Kommer mer etterhvert!

-Martin

5 kommentarer:

  1. Ann-Helen9/9/11 19:07

    Hei Martin!
    Det er kjempe gøy å lese om hvordan du har det i Japan! Det høres veldig spennende og litt skummelt ut. Du er jo kjempe tøff som reiser dit helt alene! Det meste er noe helt annet enn lille Norge! Håper du får en fin fri dag på lørdag, det fortjener du etter alle nye inntrykk og lange skoledager (på japansk!)
    Gleder meg til å lese mer.
    klem fra Ann-Helen

    SvarSlett
  2. Så kult, da. Eller... Kjipt med 6-dagersuke, særlig når dagene er mer krevende enn på VGS i Norge. Alikevel er det jo en opplevelse for livet.

    Etterhvert kommer du godt nok inn i språket, til å føre samtaler med medelever. Gleder meg forøvrig også til den nye vloggen. Har dere bare japanske engelsklærere, eller er det engelskspråklige lærere gjennom JET-programmet?

    - Momotaro

    SvarSlett
  3. Hei Martin.

    Henger meg på det Ann-Helen skriver: Kjempe gøy å få følge deg i Japan. Du er drit tøff som reiser dit alene, men vet at er det noen som fikser dette så er det deg! Endelig er du på plass ;-) Stå på videre og ønsker deg masse lykke til. Gleder meg til neste innlegg.
    Klem Heidi

    SvarSlett
  4. Kom innom bloggen din. Og misunnelsen min stiger rett opp. Har selv bodd i Japan som liten, og savner japan veldig. Veldig enig i at det er et sykt bra land! Nyt året i Japan!

    SvarSlett
  5. Ååh, det er så mye jeg kjenner meg igjen i, jeg får heller nesten ikke snakket noen ting i løpet av dagen. Men skolene våre derimot er helt forskjellige. Det virker slitsomt å gå på en så ordentlig skole for smartinger.

    SvarSlett