tirsdag 22. mars 2011

Kanji!

For et par uker siden begynte jeg med å lære meg 5 kanji i uka. Før jeg(forhåpentligvis) drar til Japan må jeg kunne minst 50 kanji. Jeg skal prøve å iallfall doble det antallet, og det skal nok gå med 5 stykker i uka!
For dere som ikke vet det, er kanji kinesiske tegn som er brukt i moderne japansk.

De ti første jeg har lært meg er:


Kanjibetydning: yen(en), fem(go), øst(higashi), menneske(hito), nå(ima), hovedstad(kyou), inn(naka), hva(nani), seks(roku) og fire(yon). Det blir egentlig ikke riktig å si det sånn som dette, siden mange av dem har mer enn én mening, men man forstår jo litt av det. 


Jeg kan så klart 一(ichi), 二(ni), 三(san) og noen andre simple kanji, men jeg ser ingen grunn til å skrive de her.


Hvis det er noe som er feil, er det fint om dere sier i fra, og hvis dere vil vite hvordan man skriver de forskjellige tegnene, så bare spør! :-)


-Martin

2 kommentarer:

  1. Hva betyr de forskjellige tegnene? :)

    SvarSlett
  2. Eller.. veeeent... er det som står under som er betydningen kanskje? x3 (føler meg litt dum..)

    SvarSlett