lørdag 15. januar 2011

Reiser i august!

Jeg reiser til Japan i august som en utvekslingsstudent. Da kommer jeg til å bo hos en japansk familie, og gå på en japansk skole. Jeg kommer til å bruke skoleuniform, og jobbe hardt med språket, skolen og med å integrere meg i det japanske samfunnet. Det kommer til å bli en opplevelse for livet. Jeg reiser med Explorius og studerer japansk på Lingu språksenter.

Jeg fikk søknaden i slutten av november. Jeg gledet meg veldig til jeg skulle få den. Det var virkelig ikke noe å glede seg til. Det er ikke det at det er så alt for mange sider å fylle ut, men det er veldig mange merkelig spørsmål som er vanskelig å svare på. Man måtte også skrive et brev til vertsfamilien, på japansk! Det er gøy det, men jeg har bare studert japansk i fem måneder. Jeg ble ferdig å fylle den ut i forrige uke, og fikk sendt den inn.

Det går ganske bra med japansken min, er nå ferdig med den første delen av kurset jeg går på. Den andre delen begynner i slutten av januar. Boka vi bruker(Japanese for busy people) er på 300 sider, så jeg blir ikke ferdig med den når jeg går på kurset, men jeg skal prøve å gjøre den ferdig på egenhånd. Jeg var i Oslo i juleferien, og fikk endelig kjøpt med en sånn kanjigreie. Det er sånne "flashcards". Har bestilt noen bøker jeg kan skrive i, og en sånn plastboks å ha de i. Nå skal jeg endelig lære meg noen kanji, jeg må jo kunne minst 50 stykker før jeg drar til Japan.

Japan er et veldig interessant land, så av og til søker jeg etter helt tilfeldige ting på nettet. Jeg har funnet mye forskjellige. I dag leste jeg at det ikke er farlig å drikke vann rett fra springen i Japan, men at 70 % av befolkningen unngår det fordi vannet smaker rart.  En annen gang leste jeg at 90 % av internettbruken i Japan kommer fra mobiler. Andre ganger leser jeg om dramatiske hendelser som mord og politiske saker. I forrige uke leste jeg om en mann som drepte en gammel dame han hadde kjent i årevis. Ikke egentlig veldig spennende, men jeg liker å lese om nyheter og ting som skjer i Japan.

     Jeg gleder meg skikkelig til å stå her!

-Martin

1 kommentar:

  1. Me like! Shibuya <3 Gleder meg som en unge til å stå der igjen!

    SvarSlett